Blog

Integrujemy sektor turystyczny w Toruniu


Toruńska edycja TravelCamp przyciągnęła przede wszystkim hotelarzy i właścicieli toruńskich hosteli, apartamentów i pensjonatów. Nie zabrakło jednak osób z Warszawy, Trójmiasta, Zakopanego, Poznania czy Krakowa. Tak duże zainteresowanie ze strony przedstawiciele sektora horeca cieszy zwłaszcza w kontekście zmian, jakie udało nam się wypracować wspólnie z Firmą HRS. Ustaliliśmy bowiem, że każde spotkanie otwierać będzie krótki, acz bardzo praktyczny i merytoryczny warsztat (nad ostateczną formułą warsztatu nadal pracujemy…).

Pierwsze travelcampowe warsztaty, prowadzone przez Dorotę Krzyk (HRS), pokazały, jakie istotne czynniki mają wpływ na pozycjonowanie danego hotelu w wynikach wyszukiwania systemów sprzedaży online. Dorota mówiła zarówno o jakości prezentacji hotelu, jak i o szczegółowej ofercie, ocenach użytkowników oraz o przełożeniu powyższych czynników na liczbę rezerwacji w danym obiekcie.

Po czym ruszyliśmy z prezentacjami. Rozpoczął je Cezary Glijer, który omówił proces tworzenia przez Google własnego ekosystemu turystycznego (określonego jako Troogle – zobacz prezentację), omawiając, jego korzyści, ale także (a może przede wszystkim) – zagrożenia.

Maciej Górski (GetResponse) opowiedział o taktykach w konstruowaniu mailingów do naszych klientów, pokazując m.in., jak powiększać bazę adresową (przez system voucherów, prezentów i innych zachęt), kontaktów, jak – wykorzystując lightboxy – zwiększyć liczbę zapisów o kilkaset procent. Nie zabrakło też porad tyczących się mobile marketingu i mediów społecznościowych, które mogą zwiększyć efektywność naszych kampanii.

Bartek Juszczyk (Grupa Adweb) zwrócił uwagę na to, że kluczem do efektywnego zarządzania budżetem reklamowym jest zrozumienie zmieniających się potrzeb klienta, jak również dobre przygotowanie do rozmów i pracy z agencją reklamową. Konkluzja? Każdy budżet może spełnić określone, realnie założone cele – o ile są one właśnie realne i odzwierciedlają możliwości dotarcia do odbiorcy.

Po przerwie zaprosiliśmy Anię Alboth, która była Gościem specjalnym tej edycji. Ania, na co dzień mieszkająca w Berlinie, opowiadała o swoich licznych podróżach i przygodach, o tym, „jak polska dziennikarka z tatą: niemieckim fotografem, nosidłami na plecach i dziewczynkami, odwiedza raz Czeczenów, raz Majów”, prowadząc w międzyczasie bloga The Family without Borders, który czytają z wypiekami użytkownicy ze 150 krajów. Bloga – dodajmy – nagrodzonego w zeszłym roku przez National Geographic Traveler. Choć największe emocje wzbudziła dyskusja na temat współpracy podróżującego blogera z branżą turystyczną.

Po prezentacji Ani przyszedł czas na wystąpienie Agnieszki Sapy z HRS, która pokazała zmiany, jakie się dokonują na polskim rynku w kontekście rezerwacji hoteli przez polskich klientów (wzrost rezerwacji online spowodowanych edukacją rynku m.in. przez kampanię reklamową HRS oraz coraz większe znaczenie porównywarek cenowych). Agnieszka mówiła też o zagrożeniach dla hotelarzy (największe to utrata kontroli nad strategią sprzedaży) oraz szansach – w postaci pracy nad dostępnością oferty, pojawienia się dodatkowego kanału, jakim są rezerwacje mobilne. To, co szczególnie ucieszyło organizatora to omówienie trendów w rezerwacjach w Toruniu i Bydgoszczy.

Na koniec Cezary po raz kolejny przestrzegał przed nieetycznymi technikami w pozycjonowaniu, omawiając rodzaje spamu oraz pokazując (na konkretnych przykładach), jak polskie firmy turystyczne spamują wyniki wyszukiwania i jakie mogą ich czekać za to konsekwencje.

Cieszymy się, że po siedmiu wystąpieniach uczestnicy mieli jeszcze czas i ochotę, by w bardziej luźnej atmosferze i przy barwnych anegdotach Ani i Cezarego, rozmawiać o problemach w branży turystycznej. To było na pewno jedno z najbardziej owocnych spotkań travelcampowych. I nie odbyłoby się, gdyby nie pomoc Sponsora Strategicznego, Firmy HRS. Bardzo dziękujemy także Pani Emilii Depczyńskiej z toruńskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej za wskazówki, uwagi i pomoc w zorganizowaniu lokalu. Dziękujemy też wszystkim Prelegentom oraz Uczestnikom (za przybycie i cenne uwagi zostawione w ankietach).

Toruń nas zainspirował i niewykluczone, że już wkrótce powstanie nowy projekt, o którym będziemy mogli już niebawem napisać więcej. Do zobaczenia w czerwcu na kolejnym TravelCampie!